درس (٣٠) امام شناسي/ شباهت امام عصرباپيامبران قسمت هفتم

درس (٣٠) امام شناسي/ شباهت امام عصرباپيامبران قسمت هفتم
درس  سي ام امام شناسي
 
 
حضرت بقیة الله (ارواحنا له الفداء) در توقیعی می فرمایند:
 
«به من رسیده است که گروهی از شما در دین به تردید افتاده و در دل آنها نسبت به اولیای 
 
امرشان شک و حیرت وارد شده است و این مایه ی غم ما شد. البته به خاطر خود شما نه
 
برای ما و به خاطر شما ناراحت شدیم و نه خودمان. زیرا که خداوند با ماست پس نیازی به
 
غیر او برای ما نیست و حق با ماست لذا به هیچ وجه کسانی که از ما دست بردارند ما را
 
به وحشت نمی اندازد. ما صنایع و ساخته شدگان خداییم و خلق، ساخته شده ی ما هستند.» 
 
(الاحتجاج طبرسی، ج ۳، ص ۲۷۸؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم،
نشر مسجد مقدس جمکران، ج ۱، ص ۹۷)
 
@ شباهت امام عصربا پيامبران (ع)قسمت هفتم 
 
@ شباهت حضرت مهدي عليه السلام به جدش رسول خدا صلي الله عليه و آله 
 
 
از نظر نام و کنيه هر دو، نامشان محمد و کنيه شان ابوالقاسم است. 
 
پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله و سلم - فرمود : «اشبه الناس بي خلقا و خلقا ... .» (8) 
 
مهدي - عليه السلام - شبيه ترين مردم به من از نظر آفرينش و اخلاق است.
 
ديگر آن که حضرت محمد بن عبدالله - صلي الله عليه و آله و سلم - خاتم الانبياء است و
 
حضرت مهدي - عليه السلام - خاتم الاوصياء است.
 
آن حضرت شبيه ترين مردم به جدش رسول خداست ؛ در روش و جهاد و در انقلاب عليه ظلم و 
 
طغيان و در دگرگون ساختن سيستم حاكم بر جامعه از دزدى و غارت و به هم ريختگى و نگرانى 
 
و اضطراب و در تبديل آن به نظام و سيستمى كه حقوق و حيثيات را حفظ و امنيت و آرامش و 
 
هر آنچه موجب خوشبختى مردم مى شود. وقتى كه قائم آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) 
 
ظهور كند، همان كارى را مى كند كه جدش رسول الله كرد. بنابراين ، تاج و تخت طاغوتها و 
 
ستمگران را در هم مى شكند و نظامهاى سياسى را كه بر دروغ و نيرنگ و نفاق هستند،
 
برمى چيند و همه جوانب و مفاهيم عدل را برقرار مى كند.
 
روايات و اخبار زيادى از پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) و ائمه هدى
 
 (عليهم السلام ) كه به ما رسيده ، دلالت مى كنند كه حضرت امام منتظر، شبيه جدش
 
رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) است ، برخى از آنها عبارتند از:
 
1 - عبدالله فرزند مسعود از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل مى كند كه فرمود: 
 
((مردى از دودمان من خروج مى كند كه همنام من و خلق و خوى او خلق و خوى من است و 
 
زمين را از عدل و داد پر خواهد كرد)).
 
2 - حذيفه از پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت مى كند كه فرمود:
 
((اگر از دنيا فقط يك روز (هم ) مانده باشد، هر آينه خداوند در همان روز، مردى را كه همنام 
 
من و خوى او خوى من و كنيه اش ‍ ابوعبدالله است ، مبعوث مى كند و مردم بين ركن و مقام كعبه 
 
با او بيعت مى كنند و خداوند دين را به وسيله او به جامعه برمى گرداند و پيروزيهاى فراوانى به 
 
دست مى آورد، تا جايى كه هيچ كس روى زمين نماند مگر آنكه گوينده ((لا اله الا الله )) شود)).
 
 
((سليمان )) از جا برخاست و پرسيد: اى رسول خدا! او از كدام اولاد شماست ؟
 
فرمود: ((او پسر اين فرزندم مى باشد (و با دست به امام حسين (عليه السلام ) اشاره كرد))).
 
3 - عايشه از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت مى كند كه فرمود
 
((مهدى ، مردى از عترت من مى باشد كه براساس سنت من مقاتله مى كند همچنانكه من 
 
براساس وحى ، مقاتله نمودم )).ينابيع المودة ، ص 433.
 
4 - جابربن عبدالله انصارى از پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت مى كند كه 
 
فرمود:
 
((مهدى از فرزندان من و همنام و هم كنيه من است . از همه مردم در خوى و شمايل به من شبيه 
 
تر است ، او داراى غيبتى است كه امتها در آن تحير پيدا مى كنند و سپس مانند ستاره تابان 
 
ظهور مى كند و زمين را بعد از آنكه از جور و ستم پر شده باشد، از عدل و داد پر مى كند))
 
كفاية الاثر، ينابيع المودة ، ص 488.
 
 
5 - حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام ) با سلسله سند خود از جد بزرگوارش حضرت 
 
رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت مى كند كه فرمود:
 
((مهدى از فرزندان و همنام و هم كنيه من است ، از نظر خلق و شمايل ، شبيه ترين مردم به من 
 
است ، داراى غيبتى است كه مردم در اثر تحير، از دينشان گمراه مى شوند و در اين شرايط 
 
است كه همانند ستاره درخشان ، ظهور مى كند و زمين را از قسط و عدل پر مى كند، همچنانكه 
 
از ظلم و جور پر شده بود)). كمال الدين ، ينابيع المودة ، ص 493
 
6 - حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام ) با سلسله سند از جدش رسول خدا (صلى الله 
 
عليه و آله و سلم ) روايت مى كند كه فرمود:
 
((قائم آل محمد، از فرزندان من ، همنام و هم كنيه من ، شمايل او شمايل من ، سنت و روش او 
 
سنت من است . مردم را بر شريعت و راه من ، قرار مى دهد و آنان را به كتاب خداى عزوجل 
 
(قرآن ) دعوت مى كند. هر كس از او پيروى كند، در حقيقت از من پيروى نموده و هر كس از او 
 
نافرمانى كند، مرا نافرمانى نموده ، هر كس او را در غيبتش انكار كند، مرا انكار كرده ، هر 
 
كس او را تكذيب نمايد، مرا تكذيب نموده ، هر كس او را تصديق كند، مرا تصديق نموده و من 
 
از تكذيب كنندگان و منكرين او و گمراه كنندگان مردم از راه و طريقه او، به خداى متعال شكايت 
 
مى برم و ستمكاران به زودى خواهند دانست كه به چه كيفرگاه و دوزخ انتقامى بازگشت
 
مى كنند)).
 
4. كمال الدين .شيخ صدوق
 
اين حديث از روشنترين احاديث نبوى است كه دلالت دارد بر اينكه حضرت مهدى (عليه السلام ) 
 
در بسيارى از امور همانند جدش رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) مى باشد.
 
7 - ((ابو صالح سليلى )) در كتاب ((الفتن )) از حضرت اميرالمؤ منين (عليه السلام ) روايت 
 
كرده است كه فرمود: حضرت مهدى (عليه السلام ) از نظر خلق و شمايل و محاسن و صفات 
 
برجسته ، شبيه ترين مردم به رسول خداست .الملاحم و الفتن ، باب 79.
 
 
و مانند اين روايات از پيغمبر هدايت و از ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) در تاريخ ، فراوان آمده 
 
و همه آنها آشكارا دلالت دارند كه مهدى منتظر، نه فقط در خلق و خوى و شمايل كه به سبب آنها 
 
بر انبيا امتياز پيدا كرده است ، بلكه در حركت و اقدامات اصلاحى و مبارزه و جهادش در 
 
نابودى جور و ستم و تحقق بخشيدن به حق و عدالت در زمين ، شبيه جد بزرگوارش رسول 
 
خداست .
 
روايت جعلى
 
منشاء و منبع تفكر و انديشه اسلامى ، همانا وحى آسمانى ، قرآن كريم سنت معصوم (عليه 
 
السلام ) است و عقل و درايت و ضمير و فطرت در استنباط و استخراج و برداشت از منبع 
 
فياض و چشمه زلال معارف آسمانى ، ابزار خدادادى است كه به عنوان ((پيامبر باطنى حق )) 
 
در درون انسانها، وديعه و حجت قرار گرفته است . بنابراين ، افكار اسلامى كه از آن سرچشمه 
 
پاك و پاكيزه و از اين ابزار درّاك خدادادى است ، تماما پاك و طيب و با فطرت و سرشت ، 
 
منطبق مى باشد.
 
با همه اين حال ، صاحبان حقد و دشمنان ارزشهاى والاى الهى و بويژه كينه ورزان به اسلام ، 
 
هميشه تلاش كرده اند كه چهره ارزشهاى دين و چهره رهبران و مصلحان آسمانى كه دشمنان 
 
حكومتهاى باطل و ستمكاران مى باشند، بد جلوه دهند و افكار عمومى را نسبت به آنان به شك 
 
و ترديد وادارند.
 
از اين باب است كه دشمنان و كينه جويان ، روايات و اخبارى را به منظور بد جلوه دادن چهره 
 
اسلام ، جعل نموده و در احاديث و روايات مسلمين داخل نموده اند كه به اين گونه روايات ، 
 
اصطلاحا ((اسرائيليات )) گفته مى شود. از اين قبيل است روايتى كه ((گنجى )) و غير او از 
 
پيغمبر نقل كرده اند كه او فرموده است :
 
((مهدى از فرزندان من ، صورتش مانند ستاره درى ، رنگش رنگ عربى و جسمش جسم 
 
اسرائيلى است ، زمين را پر از عدل مى كند همچنانكه پر از ظلم شده است . در خلافت و 
 
حكومت او، همه اهل زمين و آسمان و پرندگان هوا رضايت دارند و بيست سال 6 زمام امور را 
 
به دست دارد)).
 
علت اينكه اين روايت ساختگى است ، آن است كه جسم آن حضرت ، جزئى از جسم پيغمبر و 
 
اميرالمؤ منين است كه پاك و پاكيزه و نور و هدايت است ، چگونه چنين جسم طاهر و طيبى ، 
 
شبيه جسمهاى اسرائيلى باشد كه خبيث ترين اجسام و پليدترين افكار را دارند. اينان گرگهاى 
 
بشريت و جرثومه و مجسمه رذالت مى باشند. گمان زياد آن است كه اسرائيلى ها، به جهت رفع 
 
پليدى نكبت و آلودگى كه دارند و مورد تحقير مسلمانان و غيره مى باشند، اين روايت را ساخته 
 
باشند.
 
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعلني من أعوانه و أنصاره آمين
 




:: موضوعات مرتبط: امام شناسي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : تاج بخشيان
تاریخ : دو شنبه 4 شهريور 1392
مطالب مرتبط با این پست